bureau Calis

architectuur

 

 

home

Woning Nijmegen 2020

Pastorie Zoeterwoude 2019

Woonhuis Beuningen 2014

Woonhuis Haaren 2009

Woonhuis Groesbeek 2008

Verbouwing Leiden 2008

Kastenwand te Rotterdam 2006

Uitbereiding Oegstgeest 2005

Dakopbouw Leiden 2003

Europan Zwolle, 2005

Interieur Eindhoven Airport, 2004

Prijsvraag voor woning, Enschede 2004

Prijsvraag Osdorp, Amsterdam 2002

Woonhuis Nesselande 2001

V.O. 7 appartementen, Den Haag 2000

Afstudeeropdracht 1999

 

 

 

 

slowtown

slowtown2

 

 

 

 

 

 

 

 

Prijsvraag Europan, Zwolle, 2005

In samenwerking met Cecilia Hendrikx

De gemeente Zwolle vroeg om een stedenbouwkundige invulling voor het gebied tussen Stadshagen en Westenholte, een grote groene wig die de twee delen scheidt. Het was goed te begrijpen dat de gemeente in dit gebied veel potentie zag voor een grootstedelijk knooppunt met een transferium in het centrum, maar het zou zonde zijn deze groene, open ruimte vol te bouwen en de ruimtelijke kwaliteiten te verliezen.

Slow town voorziet in een model dat ogenschijnlijk tegenstrijdige belangen zou kunnen dienen. We zochten een structuur die open kon zijn, flexibel en plaats bood aan een grote varieteit aan gebouwtypes. We ontdekten de al in het gebied aanwezige landelijke weggetjes en zagen ze als een mogelijke onderlegger voor het plan. Deze golvende wegen glijden door het het orthogonale weidelandschap en allerlei verschillende gebouwtypen worden erdoor verbonden. Tussen de gebouwenclusters gaat het landschap gewoon verder. De kleine clustertjes vormen mini-buurtjes met hun eigen identiteit.

Slow town organiseert op dezelfde manier het gehele programma langs een reeks smalle wegen, zodanig dat er een open zichtas overblijft vanuit het nieuw te bouwen transformatorium naar het open gebied rondom Zwolle. Dit open gebied herbergt allerlei soorten van langzaamverkeersroutes, recreatie gebieden, sportfaciliteiten etc. Een tweede open as, hier dwars op staand, herbergt gemeenschappelijke functies zoals scholen en zwembaden.

Alle woningen zijn georganiseerd in kleine clusters, in golven. De clusters worden van elkaar gescheiden door groene golvende strips. Omdat de wegen en strips golven geven ze een geborgen, besloten gevoel, terwijl ze in feite open zijn. De buurtstraatjes zijn doodlopend. Alleen voetgangers en fietsers kunnen in de wig en de groene ruimten tussen de clusters komen.

De woningen hebben hun tuinen grenzend aan het open groene gebied. Door de golvende vormen in het plan hebben de meeste woningen een ruim uitzicht. Kinderen kunnen samen spelen in de tussengebieden terwijl ouders een oogje in het zeil kunnen houden vanuit de tuin.

De dichtheid wordt groter richting het centrum en neemt juist af richting het buitengebied. In de buitenring staan vooral vrijstaande villa's. Op die manier wordt het een avontuur om de verschillende wegen te rijden. En in de toekomst kan het plan eenvoudig uitgebreid worden.

In het stedelijke deel van het plan, het gebied waar het transferium gaat komen, kunnen mensen zich bewegen tussen Westenholte en Stadshagen door de open delen tussen de gebouwenblokken. De nieuw te bouwen Hasselterweg wordt opgetild en in het centrum van het gebied komt het nieuwe treinstation.

Onder de opgetilde Hasselterweg komen de stedelijke functies: appartementengebouwen, kantoorgebouwen, hotels, etc. Deze blokken ondersteunen de weg en vormen zo het stedelijk ruggemerg van het gebied. De blokken hebben een dieptemaat van 20m. Dit is een maat die vele functies kan herbergen. De gebouwen hebben genoeg ruimte voor parkeerdecks. Voor deze prijsvraag hebben we een appartementengebouw, gestapelde woningen en sportgebouw uitgewerkt.

 

 

 

 

 



<< First | < Previous Next > | Last >>