bureau Calis

architectuur

 

 

home

Woning Nijmegen 2020

Pastorie Zoeterwoude 2019

Woonhuis Beuningen 2014

Woonhuis Haaren 2009

Woonhuis Groesbeek 2008

Verbouwing Leiden 2008

Kastenwand te Rotterdam 2006

Uitbereiding Oegstgeest 2005

Dakopbouw Leiden 2003

Europan Zwolle, 2005

Interieur Eindhoven Airport, 2004

Prijsvraag voor woning, Enschede 2004

Prijsvraag Osdorp, Amsterdam 2002

Woonhuis Nesselande 2001

V.O. 7 appartementen, Den Haag 2000

Afstudeeropdracht 1999

 

 

zuidgevel

 

stad

 

doorsnede

 

noordgevel

 

 

Business Representation Center Rotterdam, Intercity

Afstudeerontwerp aan de TU Delft, richting Architectuur, 1999. Mentoren: Herman Hertzberger, Wim van den Bergh en Arie Krijgsman.

Intercity is een ontwerp voor een Business Representation Center met een verscheidenheid aan kantoortypen, een hotel, een restaurant, een sportcentrum en een congrescentrum in het hart van Rotterdam, vlak voor Centraal Station. Dit gebouw biedt de mogelijkheid om niet alleen overal te werken, maar vooral ook met elkaar af te spreken en 'in de wandelgangen' zaken met elkaar te doen. Elke functie in het gebouw stimuleert een specifieke manier van communicatie en de nabijheid zorgt voor flexibiliteit in gebruik. Een waar 24-uurs programma dat je je eigen werkmenu laat samenstellen.

Een dergelijke mix aan functies past het best in een binnenstedelijke context. Niet alleen ivm de exploitatie; binnenstad en gebouw hebben een wederzijds belang. De stad levert de stedelijke entourage, het gebouw kan een aanvulling zijn op het stedelijk programma. En dat geldt zeker voor het centrum van Rotterdam.

Om de gewenste diversiteit aan programma-onderdelen een draagvlak te geven, heb ik een gecondenseerd gebouw ontworpen, met een ruime hoeveelheid kantooroppervlak. Grote open ruimten scheiden kantoorvloeren van functies en zorgen voor voldoende licht, lucht en uitzicht in het gebouw. Deze stedelijke buitenruimten laten de stad door het gebouw spoelen. Niet alleen visueel, maar ook letterlijk, omdat ze plaats bieden aan de roltrappen die de stedelijke binnenruimten in het gebouw met elkaar verbinden. Deze stedelijke binnenruimten ontsluiten functies en kantoren met hun interne prive-circuit en maken het mogelijk dat het publiek door het gebouw kan stromen zonder dat prive- en openbaar gebied vermengen. Deze ruimten structureren het gebouw. Naast de roltrappen zijn er publieksliften. Grote hoeveelheden passanten maken het voor horeca en middenstand aantrekkelijk om op deze pleinen bedrijfsruimten te huren.

Vier grote stalen poten van vierendeelliggers dragen een ruimtevakwerk van eveneens vierendeelliggers. Hieraan hangen alle vloeren met stalen trekstaven. De kantoren vormen als het ware het vlees dat aan de buitenkant om de poten zit. Koppelingen tussen de poten dmv bruggen genereren verschillende kantoortypes. Van kantoorvilla's tot kantoorlandschappen. Kantoorliften zitten steevast bij de poten en lopen door tot in de parkeergarage onder het gebouw.

De bijzondere functies hebben stalen roostergevels en hangen aan de stedelijke buitenruimten, tussen de kantoren in. De kantoren hebben een glazen klimaatgevel.

     



<< First | < Previous Next > | Last >>